TrioBike Brand Side
TrioBike Dansk Kvalitet!
Her kan du læse om trioBike´s historie som begyndte i år 2003
Da den adm. direktør Sammy Eisinger var på tredje år af sin uddannelse som kaospilot, var der en af hans medstuderende kammerater, der søgte en god og billig ladcykel. Den medstuderende syntes dog, at priserne var for høje i forhold til hvad han fik for sine penge, og at det måtte kunne gøre billigere i f.eks. Kina. Da Sammy hørte den kommentar gik han i gang med at undersøger om det var rigtigt af han kunne lave en bedre og billigere cykel i forhånd til det marked som allerede var i danmark, og på den måde blev Triobike en realitet.
Sådan kom trioBike til verden
Sammy gik i gang med at tegne og regne, og den første cykel som Triobike cykel der kom på marked var en multifunktionel ladcykel, der både kunne bruges som en almindelig cykel, en slags gåvogn, og hvis de to dele blev sammensat blev det tilen ladcykel. PÅ den måde blev trioBike konceptet født. På papiret måtte det jo være den oplagte cykel til enhver som ville have en flexsibel ladcykel. Når du kørte dine børn i vuggestue, børnehave eller til skolen, kunne du koble gåvognen af også monterer et forhjul på cyklen så du kunne køre videre på en alm. cykel. Idéen resulterede i, at virksomheden hurtigt fik investorer samt en bestyrelse. Det viste sig mellemtiden, at konceptet var mere udfordrende end først antaget. Den multifunktionelle ladcykel var konstruktionsmæssigt kompliceret for den almendelig dansker, og den tre-i-én-funktion, som cyklen gav til kunden, blev ikke brugt hyppigt nok. Da det var dette var det eneste produkt som Triobike solgte i mange år, skabte det et vertikal produktudbud, som ikke afspejlede den fleksibilitet som produktet gav.
I år 2009 lavede trioBike derfor modellen Mono, der var en samlet ladcykel som alle de andre modeller som i forvejen var på marked. Efter første år stod trioBike Mono cyklen for hele 93% af den samlede omsætningen. Triobike lagde derfor tre-i-én-konceptet på hylden. Ydermere var år 2009 også første år, hvor Triobike opnåede et overskud i virksomheden, hvilket de har bevaret siden.
Fra år 2014-2017 har Triobike oplevet over 50% vækst om året. Alligevel har de en relativt lille markedsandel i forhold til deres største konkurrenter på det danske marked som bl.a. Christiania bikes. Triobike søgte derfor deltagelse i Dansk Design Centers skaleringsprogram Scaling by Design.
De beskriver det sådan her ”Vi syntes, at vi havde nogle gode produkter og var klar til at indtage markedet på et scale-up-niveau – vi havde selvfølgelig solgt cykler, men min fornemmelse var, at vi stadigt havde et stort potentiale. Og det der med at knække koden. Der er simpelhen så mange eksempler på succeshistorier med virksomheder, som har skaleret op, men så er der så også en urskov af folk, som slet ikke skalerer, selv om potentialet er der.”
Det blev hurtigt tydeligt for Sammy Eisinger i løbet af Scaling by Design-forløbet, at Triobike havde været utrolig produktfokuseret. Kendskabsgraden hos potentielle kunder var ikke nær så høj som blandt konkurrerende brands, hvorfor Triobikes identitet blev omdrejningspunktet for en forvandlingsproces, hvor alt blev endevendt og alt undtagen navnet og logoet blev lavet om. Triobikes identitet havde i høj grad været baseret på en indforstået idé af brandet, som hvilede på cyklernes funktionalitet, men da idéen blev formuleret, visualiseret og konkretiseret, var det et hav af aha-oplevelser at hente.
"Man kan have verdens bedste produkt, men det er fuldstændigt ligegyldigt, hvis ingen kender til det."
-Sammy Eisinger, adm. direktør for Triobike
Triobikes nuværende succes er et eksemplarisk tilfælde af den designdrevne forretningstilgang, som gennemsyrer virksomheden. Den fokusering, som trioBike har haft på produktet, har både funktionelt og æstetisk skabt et kvalitetsprodukt, der konstant bliver tilpasset og finjusteret i samarbejde med deres forhandlere og kunder.
Triobike er en designvirksomhed, der producerer kvalitetsladcykler og sælger løsninger til urban mobilitet. Deres mission er at sørge for, at en familie bliver transporteret fra A til B på den nemmeste, mest bæredygtige og givende måde. At købe en ladcykel handler nemlig ikke kun om at komme fra A til B. Det er en livsstil.